Faust

11.03.2013 18:00

Faust
(Rusko, 2011, 134', režie: Alexandr Sokurov)

Vynikající ruský režisér nám nabízí jednu z variací na nesmrtelné dílo J. W. Goetha.

Snímek tvoří poslední část „tetralogie moci“, v níž se zabýval osobnostmi současných dějin. Sokurovův Faust není filmovou adaptací Goetheho tragédie v obvyklém smyslu, ale výkladem toho, co zůstává nevyřčeno mezi řádky. Jeho Faust je zanedbaný, věčně hladový učenec a alchymista, potácející se v podivné nicotě špinavého a zbídačelého provinčního města v devatenáctém století. Ve Faustově světě vládne dusné prostředí: revoluční plány se zde rodí ve stísněném a vydýchaném prostoru. On je myslitel, mluvčí myšlenek, přenašeč slov, intrikář, snílek. Anonymní muž poháněný jednoduchými instinkty: hladem, chamtivostí, chtíčem. Nešťastný, štvaný tvor, který vyzývá na souboj Goetheho Fausta. Značně zašifrované dílo zaujme svou strhující vizuálností, kombinací naturalismu a výtvarné stylizace reálií i kostýmů, inspirované vlámskými a holandskými malíři.

Alexandr SOKUROV

(*14. 6. 1951, Podorviča)
Jeho filmy upoutávaly symbolickým vyjádřením sociální apokalypsy i formálně invenčním popisem příznaků hroutícího se totalitního systému. Stylem a poetikou vyvolávaly asociace s posledními díly Andreje Tarkovského, jemuž tvůrce asistoval při natáčení filmu Stalker. Na přelomu osmdesátých a devadesátých let Sokurov programově změnil směr svých tematických i formálních výbojů. Přeorientoval se na sféru metafyziky, na meditativní úvahy o osudovém naplňování času života, jehož smysl a pravdu zjevuje smrt. Z bohaté tvorby, oceněné na četných festivalech, jsou to např.: Ema Bovaryová: Smiluj se nad námi (1989), Moloch (1999), Býk (2000), Ruská archa (2001).

Upoutávka

Zpět